Wednesday 19 October 2011

catatan utk diriku

Hampir setiap hari kita terdedah dengan air terutama apabila musim hujan.Oleh itu ,hanphone juga turut terdedah dengan air,maka kerosakan handphone tidak dapat dielakkan lagi.Kerosakan handphone berpunca daripada air menyebabkan handphone terus amti,tiada signal sehingga no charging.

                             Cara Mengatasi Handphone Rosak Terkena Air 
Sebaiknya sebelum anda memasang bateri pada handphone,anda harus memastikan sama ada handphone tersebut mengalami shock atau tidak.cara memeriksanya sangat mudah ,ikuti langkah-langkah berikut:

1) Periksa sambungan bateri pada PCB ( Mekanikal yang menyokong sambungan kompenan elektronik) dengan menggunakan Multi tester x1 .Positif dengan positif dan negetif dengan negetif maka jarum harus bergerak.jika terbalik antara negetif maka jarum pada Multi tester tidak boleh bergerak.Jika bergerak maka anda boleh pastikan sama handphone shock.

2) Setrusnya periksa juga sambungan bateri pada casing belakang handphone dengan cara sama.

3) Selain Multi tester,anda boleh menggunkan DC Power Supply untuk memeriksa handphone sekiranya terjadi shock atau tidak.Pasangkan kutub posiitif dengan positif dan kutub negetif dengan negatif pada DC power supply ke sambungan casing handphone.

4) setelah siap dipasangkan ,perhatikan lampu  indicator jika berubah dari warna hijau kepada merah dan voltage turun ke titik nil,ini bererti handphone tersebut mengalami shock.

5) kompenan pertama yang patut anda curiga jika terjadi shock ialah kompenan yang berhubung secara lansung dengan tenaga elektrik iaitu kompenan IC PA,IC CHARCING dan IC POWER.ada kemungkinan masih terdapat air pada kompenan tersebut atau pun  rosak akibat shock.Jika ketiga-tiga kompenan masih elok ini bererti kerosakan munkin terjadi pada PCB itu.

No comments:

Post a Comment