Tuesday 31 January 2012

Rahsia Kejayaan Perniagaan Rasulullah S.A.W.

Rahsia Kejayaan Perniagaan Rasulullah S.A.W. ialah ketika baginda berumur 25 tahun, Nabi Muhammad sudah memperolehi kepercayaan untuk menguruskan perniagaan milik Siti Khatijah. Baginda menjalankan perniagaan dengan jujur dan adil. Jual beli yang dilakukan pun tidak pernah mengecewakan pelanggan.
Dalam buku Manajemen Bisnes Syariah tulisan Abu Hasan mengungkapkan rahsia kunci kejayaan Rasulullah dalam perniagaan ialah :
  1. Bekerja sebagai jalan menuju syurga. Bekerja bukan semata-mata untuk kehidupan di dunia, tetapi diniatkan sebagai melakukan ibadah.
  2. Tidak pernah main-main dengan kejujuran dan kepercayaan. Dua perkara tersebut adalah salah satu kunci kejayaannya. Kejujuran akan menimbulkan kepercayaan untuk hubungan bisnes dalam jangka masa yang panjang.
  3. Berfikir terbuka, kreatif dan siap menghadapi perubahan. Segala usaha mesti dikembangkan dengan visi jauh ke hadapan.
  4. Memiliki perencanaan dan tujuan yang ingin dicapai. Rasulullah selalu merencanakan pekerjaan dengan baik dan melakukannya dengan penuh ketekunan, ketelitian dan kecerdasan untuk mencapai kejayaan.
  5. Menjaga orang bawahan denga baik. Rasulullah menyampaikan anjuran memberikan gaji pegawai, dengan kiasan sebelum kering peluhnya.
  6. Mengembangkan usaha dengan strategi yang baik. Contohnya, kerjasama Nabi SAW dengan Siti Khatijah dalam bisnes yang menghasilkan keuntungan dengan strategi.
  7. Semua pekerjaan dilakukan dengan kasih sayang dan cinta. Dengan demikian tidak ada unsur paksaan dalam menjalankan setiap keputusan.
  8. Pandai bersyukur dan berucap terima kasih atas apa yang diperoleh. Dengan bersyukur kita dijanjikan oleh Allah untuk ditambah rezeki.
  9. Selalu berusaha menjadi yang paling bermanfaat bagi yang lain.

No comments:

Post a Comment