Tuesday 7 June 2011

Tips Apabila Handphone Terkena Air

Air adalah musuh utama handphone. Setakat ini, tidak banyak handphone yang mempunyai ciri kalis air. Menurut Tuan Ahmad Zailani, mentor saya, hanya 20 peratus sahaja handphone yang dimasuki air dapat dibaiki semula. Kebanyakan handphone yang dihantar ke kedai untuk dibaiki, tidak lagi boleh diselamatkan.

Hal ini mungkin disebabkan kekurangan pengetahuan oleh pengguna mengenai cara menghadapinya, dan kerosakan handphone yang dimasuki air adalah rumit untuk dibaiki. Justeru, apabila handphone kita terkena air atau jatuh ke dalam apa-apa jenis cecair, apa yang perlu kita lakukan?

1. Segera cabut bateri dan punca kuasa handphone. Tindakan pantas boleh menyelamatkan nyawa handphone kita. Setiap saat begitu berharga. Setiap titis air yang terkena pada jalur litar boleh menyebabkan litar pintas dan kerosakan. Semakin lama arus elektrik mengalir, semakin banyak kawasan yang rosak. Jangan sekali-kali membuka suis handphone sebelum air itu kering sepenuhnya. Sekiranya handphone kita terpadam sendiri selepas terkena air, itu bermakna, kerosakan yang berlaku sukar dipulihkan.

2. Pastikan betul-betul keadaan handphone kita sama ada air termasuk ke dalam kawasan papan litar atau tidak. Sekiranya kita tidak dapat memastikannya, kerana kekurangan peralatan, dapatkan bantuan juruteknik.

3. Apabila handphone terkena cecair selain air biasa, kita boleh gunakan thinner dan berus untuk mencuci kawasan yang kotor. Elakkan thinner terkena pada LCD dan bahagian handphone yang diperbuat daripada plastik. Selepas itu barulah dikeringkan dengan wap panas.

4. Kita juga boleh mengeringkan handphone kita sendiri. Buka housing handphone sepenuhnya dan keringkannya dengan menggunakan pengering rambut. Tujukan juga wap panas tersebut ke bahagian bawah cip di papan litar. Banyak kes terjadi apabila air terperangkap di bawah cip, dan kita tidak mengesannya, apabila handphone dibuka suisnya, cip itu menjadi rosak.

5. Handphone juga boleh dikeringkan dengan memasukkan gel silika (silica gel) ke dalam bekas kedap udara, dan dibiarkan semalaman. Handphone perlu dikeringkan sekitar 1 hingga 3 hari dalam persekitaran kering supaya semua partikel cecair dapat kering dengan sempurna.

Handphone yang dimasuki air, lazimnya akan rosak juga selepas beberapa lama. Handphone tersebut mungkin akan mati selama-lamanya, setelah melalui beberapa tempoh waktu. Ini disebabkan partikel cecair yang telah merosakkan sebahagian komponen, akan ‘memakan’ komponen-komponen lain sedikit demi sedikit. Oleh itu, saudara perlu bersedia apabila handphone itu rosak kelak.

1 comment:

  1. tips yg baik.. :) tp yg ko cerita pasal papan litar tu kn, aku tak tau pun papan litar tu yg mana satu..hekhek

    ReplyDelete